Spring til indhold

7 grunde til at ruller skal være en del af din vintertræning

Træning på ruller er et rigtig godt element i en god vintertræning. Det er dog de færreste, der træner på ruller.

Det er synd, for det er både sjovt at køre på ruller og effektiv træning, der på kort tid gør dig til en bedre cykelrytter. Blot 30 min. et par gange om ugen kan gøre en forskel.

Her er i vilkårlig rækkefølge 7 grunde til, at du skal køre på ruller.

Træning på ruller er effektiv træning.
Træning på ruller er effektiv træning.

1. Effektivt tråd

Træning på ruller hjælper dig til et mere effektivt tråd. Dvs. at du får flere watt og mere fart ud af den samme anstrengelse. Et bedre tråd vil både styrke din evne til at arbejde hårdt i kortere tid og din evne til at arbejde i lang tid.

På ruller opdager du det med det samme, hvis du træder ujævnt. Et tråd er ujævnt, når der er for store udsving i, hvor meget kraft du lægger i pedalerne.

På ruller bliver din cykel ustabil og kører fra side til side og frem og tilbage, når dit tråd er ujævnt. Du kan se frem til en stejl læringskurve i at træde mere jævnt. Har du fokus på at træde igennem fra hoften, så er du hurtigt på rette spor.

2. Bedre balance og manøvredygtighed

Der er kun dig til at holde cyklen oprejst på rullerne. Modsat når du kører på hometrainer eller stationær cykel. Valserne på ruller er cirka 40 cm brede, så der er ikke meget plads at arbejde på sideværts.

På ruller får du derfor en meget effektiv træning i at manøvrere cyklen, hvor der er meget lidt plads. Det er god og relevant træning i forhold til at ligge i felt.

Et godt tip er at undlade at klemme om styret med fingrene. Det gør cyklen ustabil. Lad i stedet hænder og fingre hvile på styret, så spænder du i stedet op i dit core og cyklen er straks mere stabil.

3. Intervaller føles ikke lange

Du kan træne med høj aerob intensitet ligesom på en hometrainer eller på stationær cykel, men på ruller føles tiden ikke så lang.

Du er nemlig nødt til at have fuld fokus på situationen og ikke på uret. Ikke mindst skal du holde balancen. Det er den helt modsatte situation i forhold til træning på hometrainer eller stationær cykel, hvor tiden kan føles rigtig lang.

Ikke alle ruller har indbygget modstand, og nogle oplever derfor, at de ikke har modstand nok til at køre højintense aerobe intervaller. For de fleste er løsningen at lukke luft ud af ringene.

Med 3.5-4 bar i ringene vil de fleste opleve tilstrækkelig rullemodstand til at køre med høj intensitet. F.eks. træder jeg cirka 300 watt i gear 53×13 med en kadence på 92 rpm, når der er 3.5-4 bar i mine 25 mm ringe.

4. Kort men effektiv træningstid

Træningstiden er ikke lang på ruller. De fleste har rigeligt i 30-45 min. Du træder hele tiden for at holde cyklen stabil, så er der hverken pauser eller spildtid.

På landevejen kan stop, sving, nedkørsler og medvind gøre det svært at holde intensiteten oppe. Nogle mener, at træning på ruller er så effektivt, at 1 time på ruller svarer til 1.5 time på landevejen.

5. God core træning

Du holder balancen ved at spænde op i muskulaturen i dit core. Det sker helt automatisk, hvis du slapper af i arme og fingre, når du kører på ruller. Du får derfor lidt bonustræning i form af core træning.

6. Du får hurtigt varmen efter en kold træningstur

Brug rullerne til hurtigt at få varmen efter en kold udendørs træning. Forlænger du din udendørs træning med blot 15 minutter på rulle, så har du med garanti fået varmen tilbage både i muskler, tæer og fingre.

Det er nok ikke sådan, at 15 min. på rullen efter en kold tur ligefrem styrker restitutionsprocessen målbart. Men det er ganske afgjort mere behageligt at slutte træningen af med at være gennemvarm end kold og forkommen.

7. Du er hurtigt i gang med træningen

Det tager tid at montere din cykel i en hometrainer. Du skal måske afmontere baghjulet eller montere et nyt med et særligt hometrainer dæk eller skifte stikakslen. Sådan er det ikke, når du træner på ruller. Det er bare op på cyklen og så i gang.

Bundlinjen

Ruller er et sjovt og effektivt supplement til din øvrige cykeltræning. Du bliver både stærkere og en teknisk bedre cykelrytter.

Et sæt ruller er billige. Fra nye koster de fra kr. 1.000 og opefter. De dyreste ruller yder så meget modstand, at de kan være et reelt alternativ til en hometrainer.

De klassiske ruller ude modstand er rigtig gode til at træne tråd, kadence og balance, ligesom de er perfekte til at få varme i kroppen igen efter en kold udendørs træning.

Del med en ven