Det er egentlig ikke så svært at køre ned ad en bjergvej med hårnålesving, og alt hvad der hører til, uden at bruge bremseklodserne mere end absolut nødvendigt. I hvert fald teknisk set.

Det er for det meste frygten for hvad der kan ske, hvis man vælter, der gør os mere forsigtige end nødvendigt.

Kører du nedad med den rigtige teknik, og har du det rigtige tryk i dækkene, så er du og din racercykel en meget stabil størrelse. Også selvom ringene kun er 2-3 cm bredde.

Når først du har teknikken på plads, så er det bare øvelse, der skal til.

Nedkørselsteknik

Skåret ind til benet, så skal du blot have styr på dette:

Kig mere frem end ned

Når du kigger fremad, så vælger du helt automatisk en god linje. Det giver en langt bedre rytme i din kørsel ift. hvis du alene koncentrerer dig om underlaget lige foran cyklen.

Brems ned før sving

Du har bedre vejgreb, jo mindre du bremser, mens du svinger. Kommer du for hurtigt ind i et sving og bremser gennem hele svinget, så har du både ringe vejgreb, ligesom hastigheden er lav, når du er gennem svinget.

Er hastigheden derimod tilpasset før svinget, så vil du automatisk accelerere gennem den sidste del af svinget. På den måde får du hurtigt fart i cyklen, og det er en mere sikker og behagelig kørsel.

Husk på at det hjælper på gennemsnitsfarten, når du har en høj udgangsfart, mens indgangsfarten ikke spiller nogen rolle.

Træd modsat gennem sving

Svinger du til venstre, så hold højre pedalarm nede og træd godt ned på højre pedal.

Det har tre formål. For det første risikerer du ikke at venstre pedal rammer vejen, når du svinger. For det andet flytter du dit tyngdepunkt nedad, som i sig selv minimerer risici for at du vælter.

For det tredje påvirker du ydersiden af cyklen med en betydelig kraft, som gør at den ikke så let vælter, selvom du læner den meget ind i svingt. Det giver stor stabilitet og dermed et langt bedre vejgreb.

Læn også dit løftede knæ ind i svinget, det øger også stabiliteten.

Gør svingene store

Jo større du gør svingene, jo mindre skarpt skal du svinge og jo højere fart kan du holde. Træk lidt modsat ud før en skarp kurve, så skærer du ikke svinget så skarpt.

Brems i stød ikke konstant

Bliver du ukomfortabel med farten på et stejlt lige stræk, så brems i stød og brug både for- og bagbremse. Lad være med at køre og fire på bremserne i længere tid. Det slider for meget på bremseklodserne, og kører du med fælgbremser kan slangerne eksplodere pga. varme. Vejgrebet er også nedsat under nedbremsning, så det gælder om at bremse i mindst mulig tid.

Slap af i overkroppen

Er du anspændt i hænder, arme, skuldre og ryg mindsker du stabiliteten i cyklen, og det vil både gøre oplevelsen mindre behagelig og måske medføre unødvendige opbremsninger. Fokuser på at slappe af. En hjæp til dette er at du sikrer dig, at du ikke klemmer hårdt om styret, ligesom armene skal være let bøjede og afslappede.

Giv din cykeltræning et eftersyn

Øvelse, øvelse, øvelse

Når du er bevidst om teknikken, så handler det om at du får øvet dig. Prøv at køre til kanten af, hvad du finder komfortabelt og efter en tid lidt ud over kanten (men selvfølgelig aldrig uforsvarligt).

Det er en god idé, hvis du øver dig på den samme nedkørsel flere gange. Når du kender svingene, har du lettere ved overtale dig til at vente et sekund eller to med at trække bremserne eller bremse mindre kraftigt.

Bruger du teknikken rigtigt er det nogle gange forbløffende så kort tid det tager at rykke sin komfortzone.

Du finder flere artikler om cykeltræning her.


Blev du inspireret?

Fik du inspiration til din træning? Så støt bloggen f.eks. med en flad 20’er.
Bloggen er 100% uafhængig og har intet sponsoreret indhold

Du kan støtte bloggen med en donation på MobilePay til 86412.

Du er også velkommen til at komme med forslag til nye artikler.

Del artiklen med en ven.