Spring til indhold

Xert – til dig der er vild med watt

Xert er en online træningsplatform henvendt til cykelryttere, der træner med wattmåler og er interesseret i at bruge træningsdata til at optimere deres performance.

Den er interessant pga. sin funktionalitet og fordi den giver et bud på, hvordan personlig cykeltræning vil udvikle sig i de kommende år.

Det kan Xert

Kort fortalt kan Xert hjælpe dig til at optimere din træning gennem analyser af dine træningsdata og daglige træningsanbefalinger.

Analyserne af træningsdata er dynamiske og de er langt mere avancerede end hos TrainingPeaks (*). Det dynamiske element betyder, at Xert dagligt kommer med et bud på din form uden at du skal køre test.

Xert beregner hver dag dit FTP niveau, din peak power samt hvor meget power du har at gøre godt med, når intensiteten er over FTP niveau.

Du kan på den måde følge din formudvikling uden at køre en masse test. Det giver dig også mulighed for at finpudse din træning, f.eks. ved at justere FTP niveau lidt op eller ned.

Du får masser af informationer i Xert

(*) I seneste udgave af TrainingPeaks WKO5.0 er der tilføjet funktionalitet, som lægger sig meget tæt op af et kerneelement i Xert. Det er dog ikke integreret i onlineudgaven af TrainingPeaks.

App til din cykelcomputer

Tilmed har Xert nogle gratis app, du kan lægge på en Garmin eller telefon, som hjælper dig til at køre intervaller optimalt.

F.eks. kan app’en guide dig gennem dine intervaller, så du kører til du opnår et bestemt anstrengelsesniveau i stedet for at køre intervaller efter tid eller distance.

Xert app’en måler dit anstrengelsesniveau, mens du træner, og den giver dig besked, når det er optimalt at stoppe intervallet.

Den beregner også, hvor lange pauser du har brug for mellem intervallerne.

Målrettet træning

Xert kan hjælpe dig til at træne fokuseret. Det sker ved at du knytter et performance-fokus til din profil. Du angiver hvor mange sekunder eller minutters performance, som din træning skal have fokus på.

F.eks. kan du vælge, at din træning skal målrettes korte eller lange tidskørsler, korte eller lange sprinter osv.

Herefter får du forslag til træningspas, som passer til dit performance-fokus og din dagsform. Du får også et bud på, hvor meget du kan nå at udvikle dig frem til race day.

Jeg dropper min personlige træner NU

Hvis dét er din første tanke forstår jeg dig godt. Og der er ingen tvivl om, at vi i løbet af få år vil se flere og flere og bedre og bedre bud på, hvad der er god træning genereret af analyser af træningsdata.

Som træner og coach synes jeg, at det er helt fantastisk. Det vil ændre trænerrollen i en mere coachende retning.

Svaghed: Afhængighed af data

Analyserne fra Xert er alene baseret på dine træningsdata. Træningsanbefalingerne tager afsæt i nogle prioriteringer af hvilke træningsformer, der er mest effektive i forhold til et givent mål.

Det er både en styrke men også en achilleshæl. Og det er en årsag til, at du ikke nødvendigvis skal opsige samarbejdet med din personlige træner lige med det samme.

Kvaliteten af Xerts analyser afhænger af kvaliteten af dine træningsdata. Forstået på den måde, at du hyppigt skal fodre Xert med træningsdata, hvor du en eller flere gange kører dig til udmattelse.

Det gør du enten ved at køre cykelløb og klubtræning, hvor du anstrenger dig maksimalt. Eller du kan køre hyppige test.

Du skal fodre Xert med data fra hård træning

Hvis ikke du gør det, så vil Xert konkludere, at dit performanceniveau er faldende og nogle gange langt mere faldende end tilfældet er. Dvs. du risikerer at få analyser og træningsanbefalinger, som er fejlagtige.

Netop dette er et aktuelt emne pga. årstiden her på den nordlige halvkugle. I off season træner mange knapt så meget med høj intensitet som i løbssæsonen. Derfor vil mange opleve, at Xert overdriver deres negative formudvikling.

I praksis virker Xert bedst i de perioder, hvor du træner hårdt eller kører cykelløb.

Svaghed: Mangel på sikker viden inden for træningsfysiologi

Træningsfysiologien er på ingen måde fuldt beskrevet. Der er rigtig mange sammenhænge og processer, som vi ikke har (fuld) viden om.

Derfor kan man heller ikke altid med sikkerhed sige, at lige præcis dette træningspas er det objektivt set optimale lige præcis på denne dag.

Dvs. at de træningsanbefalinger, som Xert kommer med ikke nødvendigvis er de rigtigste.

Xert kan selvfølgelig heller eller ikke vide noget om kundernes restitutionsproces og hverdag. En nat med dårlig søvn, stress etc. kan have stor betydning for, hvad bør trænes en given dag.

Ikke færdigudviklet

Xert er ikke færdigudviklet, og det lægger folkene bag heller ikke skjul på.

F.eks. bliver løbende rettet i algoritmer og implementeret nye funktioner. Det kan f.eks. betyde, at beregninger af ens  FTP niveau m.m. ændrer sig over tid. 

Heller ikke den intelligente træner, XATA – Xert Adaptive Training Advisor, er tæt på at være færdigudviklet. Der skelnes f.eks. ikke mellem unge og ældre atleter eller mellem kvinder og mænd etc.

Xert viser fremtiden

Selv med alle disse mangler er der for mig ingen tvivl om, at Xert har fat i den lange ende. Det dynamiske element er rigtig godt tænkt. I forhold til det statiske univers i TrainingPeaks, så bidrager det med en ekstra dimension.

Du har med Xert virkelig god mulighed for på en let måde at følge din formudvikling med langt større detaljeringsgrad end på nogen anden platform, herunder TrainingPeaks.

Xert er ikke for alle – endnu

Xert fremstår i dag nørdet og en smule svær tilgængelig. For at få fuld glæde af Xert kræver det både en hvis indsigt i træningsfysiologi og en del timers studier af principperne bag Xert.

Man er også nødt til at sætte sig ind i de mange begreber, der er tilknyttet Xert universet.

I forhold til TrainingPeaks er det langt mere kompliceret, og det er endnu ikke lykkedes at præsentere det på en let tilgængelig måde.

Jeg er sikker på, at hvis Xert får gjort portalen mindre nørdet, så vil det tiltale rigtig mange cykelryttere på alle niveauer.

Indtil da er Xert en niche for dem med størst indsigt og interesse for træningsfysiologi og optimering af performance.

Del med en ven