Siden det i 2017 blev muligt at køre egne programmer i Zwift, har kunder i træningsvejledning haft mulighed for at køre deres træningspas i Zwift (og TrainerRoad).

Alle træningsprogrammer bliver lavet i TrainingPeaks, og de overføres automatisk til Zwift. Når en kunde logger på Zwift, vil hun kunne finde dagens træningspas fra Mensch Maschine i workout mode.

Når træningen er udført sender Zwift træningsfilen tilbage til TrainingPeaks, hvor den indgår i den løbende vurdering af kundens niveau.

Du kan prøve 4 af de træningspas, som kunderne kører. Klik på linket længere nede og download de 4 træningspas.

Når du ikke er kunde hos Mensch Maschine, skal du manuelt tilføje programmerne til Zwift. Det gør du ved at gemme filerne på den computer/tablet, som du afvikler Zwift fra. De skal ligge i mappen: dokumenter/Zwift/workouts/dit-Zwift-id (5-6 cifret tal).

Herefter kan du finde programmerne i workout mode i mappen “Custom workouts”.

Du skal kende dit FTP-niveau

Det er vigtigt, at du kender dit FTP-niveau. Alle intensiteter angives som procent af FTP, og det er det FTP-niveau, som er registreret i Zwift, som bruges.

Dvs. at hvis dit FTP-niveau er 250 watt men står til 280 watt i Zwift, så bliver det en meget hård træning.

Kender du ikke dit FTP-niveau, så har Zwift et par gode testprotokoller i workout mode. Dels en trappetest, dels en 20 min. test. Begge kan bruges til at finde et FTP-niveau, som er nogenlunde præcist.

Du kan evt. køre trappetesten først og derefter en 20 min. test, hvor du lægger ud ved det FTP-niveau, som er blevet bestemt i trappetesten.

Træningsprogrammer til Zwift

Cykeltræning med Mensch Maschine på Zwift

De 4 træningsprogrammer har forskellige temaer.

  • Grundtræning med accelerationer. Her arbejder du ved 70% FTP afbrudt af accelerationer, hvor intensiteten er over FTP. Det giver dig en mere varieret træning ift. blot at køre jævnt i zone 2.
  • Sweet spot træning. Intervaller med varierende intensitet lidt under FTP efterfulgt af 30 min. grundtræning.
  • FTP-intervaller med varierende intensitet i FTP-området efterfulgt af grundtræning.
  • VO2max-intervaller i klassisk Tabatastil efterfulgt af grundtræning.

Alle 4 programmer varer 90 min., men intervallerne ligger i den første time. Er 60 min. hvad energien og motivationen rækker til, så kan du sagtens afbryde træningerne efter 60 min.

Du finder de 4 træningsprogrammer her.

Giv din cykeltræning et eftersyn

Vil du have et stærkt input og inspiration til din cykeltræning i den kommende tid, kan du få et træningseftersyn hos Mensch Maschine.

Det foregår via video eller tlf. En session varer cirka 45 minutter. Efter samtalen modtager du 2 sider med konkrete anbefalinger og øvelser.

Læs mere her og book en tid

Blev du inspireret?

Fik du inspiration til din træning? Så støt bloggen f.eks. med en flad 20’er.
Bloggen er 100% uafhængig og har intet sponsoreret indhold

Du kan støtte bloggen med en donation på MobilePay til 86412.

Du er også velkommen til at komme med forslag til nye artikler.


Del artiklen med en ven.