Spring til indhold

Små forandringer gør en stor forskel

Vil du rykke dit niveau på cyklen, så det for alvor kan mærkes?

Det er præcis dét, det handler om, når en rytter kontakter mig for hjælp til optimering af  cykeltræning. Enten for personlig cykeltræning eller et træningseftersyn.

Et træningseftersyn er en samtale mellem rytter og coach, hvor træningsmål, træningsindsats og træningsmuligheder holdes op mod hinanden. Jeg har en længere samtale med rytteren, kigger på træningsfiler m.m. Slutproduktet er konkrete anbefalinger til de kommende måneders træning.

Ofte kommer en rytter med et ønske om optimering af sin cykeltræning ved at ændre på så meget som muligt og gerne med det samme.

I mange tilfælde ender det også med, at rytteren ændrer på ganske meget. Både træning og andet som har betydning. F.eks. søvn og ernæring. Men det sker over tid og ikke på én gang.

Jeg guider altid ryttere i retning af mindre justeringer og helst kun en ad gangen. Det er der flere grunde til.

Mere overskueligt og målbar effekt

Små skridt er mere overskuelige end store, hvor det meste laves om på en gang. Det er lettere at komme i mål med en enkelt ting eller flere.

Et første skridt vil som regel være at lave en ændring, som følger et grundlæggende træningsprincip. Det kunne være at rytteren på ugebasis påfører sig selv mere træningsstress, end rytteren er vant til. Det måles bedst med træning stress score men træningstid kan også bruges.

Når der kun ændres på en ting ad gangen, er det lettere at måle på effekten. Både positivt og negativt. Et eksempel på dette kan være, at en rytter til en begyndelse løfter sin ugentlige træning stress score fra 400 til 500 TSS.

Efter 3-4 uger vil vi evaluere på effekten. Nogle gange kan vi se en udvikling alene ved at kigge på tal, f.eks. flere watt ved et givent pulsniveau, højere gennemsnitsfart osv. Det kan også være at rytteren oplever en forbedring på f.eks. udholdenhed.

Det modsatte kan også gøre sig gældende, hvis ændringen var større end rytteren var klar til. Uanset hvad har vi fået en viden, som vi kan arbejde videre ud fra.

Samme logik kan selvfølgelig også anvendes, når det handler om bedre restitutionsvaner, vægttab m.m.

Vil du have hjælp til din træning uden nødvendigvis at investere i personlig træning, så er et træningseftersyn en god mulighed.

Du finder flere tip til din træning her.

Del artiklen med en ven!

Del med en ven