Spring til indhold

Hvad er din motivation til at cykle om vinteren?

Din træning i vinterhalvåret har altafgørende betydning for, om du lykkes med at blive stærkere fra år til år. 

Du kan sagtens tage en pause fra (cykel)træning, men lad den ikke være for lang. Jo længere din pause er, jo mere form mister du. Og jo ældre du er, jo hurtigere går det med at miste formen.

Husk også på, at det tager (meget) længere tid at bygge form op, end det tager at miste den.

Det er altså en rigtig god idé at træne i vinterhalvåret. Især hvis fødselsattesten er mere end 30-35 år gammel.

Heldigvis behøver en god off season træning ikke (nødvendigvis) bestå af endeløse timer med lav intensitet i kulde og mørke. Det har jeg skrevet om før, læs her.

Hvordan finder du motivation – gulerod eller stok

Hvordan finder du motivation til at træne i vinterhalvåret, når der er 4-5 måneder til du skal have nummer på ryggen? Du kan jo sagtens udsætte dagens træning til i morgen uden at det gør den store forskel.

Glæde ved at træne og ønsket om at køre stærkt er tit rigelig motivation. Men vi har også dage eller uger, hvor lysten til at træne er til at overse. Hvad gør man, hvis det står på i længere tid?

Motiveres du af guleroden, så kan dit fokus være bevidsthed omkring, at udvikling er noget, der kommer, når der er kontinuitet i din træning i en længere periode. Her tænker jeg ikke på få uger af gangen. Nej, det handler om kontinuitet over måneder og år.

Det er ikke uden grund, at verdens bedste udholdenhedsatleter topper et godt stykke inde i deres karriere. Det tager tid at bygge sig op. Det gælder uanset om du tilhører eliten eller bredden. Har du den indsigt, så kan det være dét, der får dig op på cyklen eller i løbeskoene i vintermånederne.

Har du lettere ved at blive motivere ved hjælp af stokken, så kan du måske finde motivation til at træne, fordi du ved, at det er umuligt at løfte niveauet, hvis ikke du passer din træning i vinterhalvåret.

Jeg har altid selv brugt en kombination af stok og gulerod til at motivere mig, når jeg har været udfordret. For jeg ved, hvor lækkert det er at køre cykelløb, når jeg har passet vintertræningen. Ligesom jeg ved, hvor forfærdeligt det er, når vintertræningen ikke er passet. Det er en verden til forskel på at være med til at skabe et cykelløb og sidde i halen af feltet og lukke huller indtil man bliver sat.

En træningslejr i vinterhalvåret kan give motivation til vintertræningen. Her en obligatorisk klatretur på vores træningslejre i Calpe

Vil du læse flere træningstip så klik her.

Træningseftersyn

Vil du have inspiration til din cykeltræning i den kommende tid, kan du få et træningseftersyn hos Mensch Maschine.

Du kan få hjælp til at få prioriteret din cykeltræning, så den bliver mest givende ift. det du gerne vil opnå med den tid du har til rådighed.

Det foregår via video eller tlf. En session varer cirka 45 minutter. Læs mere om træningseftersyn her.

Del med en ven